Marilyn Monroe en de Pop Art

james-rosenquist-marilyn-monroe-1962peter-blake-marilyn-monroe-over-a-painting-no-1-1989-90portrait-of-marilyn-monroe-roy-lichtenstein-date-unknownmarilyn-monroe-decollage-mimmo-rotella-1962andy-warhol-marilyn-monroe-1962

Al in 1962 gebruikten Engelse en Amerikaanse Pop Art-kunstenaars de beeltenis van Marilyn Monroe als symbool van de massamedia in de consumptiemaatschappij, zoals Richard Hamilton, Andy Warhol, Roy Lichtenstein en James Rosenquist.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Ook aan de Pop Art gelieerde kunstenaars uit Frankrijk, Duitsland, Italië en België gebruikten Monroe of een deel van haar als uitdrukking van massamedia en consumptiemaatschappij.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Vrouwelijke Pop Art kunstenaars als de Britse Pauline Boty en de Amerikaanse Rosalyn Drexler plaatsten Monroe in een context van opgejaagde of geëxploiteerde vrouw. Boty was een mooie, blonde, jonge vrouw met een evenzeer tragische levensloop als Monroe en identificeerde zich met de vrouw die vooral om haar blonde uiterlijk werd gevierd en blootstond aan grote maatschappelijke druk.

NPG x136386; Pauline Boty by John Aston
Pauline Boty door John Aston
pauline-boty-colour-her-gone-1962
Pauline Boty, Colour Her Gone (1962)
pauline-boty-my-colouring-book-1963-the-storyline-of-an-uhappy-love-affair
Pauline Boty, ‘My Colouring Book’ (1963). The storyline of an uhappy love affair
The Only Blonde in the World 1963 by Pauline Boty 1938-1966
Pauline Boty, The Only Blonde in the World (1963), Tate

Rosalyn Drexler baseerde haar verontrustende schilderij Marilyn Pursued by Death op een foto van Monroe die wordt achtervolgd door paparazzi.

Salvador Dalí gaf de portretfotograaf Philippe Halsman, met wie hij in jaren veertig veel had samengewerkt, opdracht een montage te maken van Marilyns gezicht en dat van Mao. In 1972 maakte hij een zelfportret met de foto erin.

Plaats een reactie